Ta del av vårt verksamhetsår 2022

Det gångna året präglades av den oroliga omvärldssituationen och det ekonomiska läget som följde med det. Trots det ser vi tillbaka på ett år av stabil utveckling och ett bra ekonomiskt resultat.

Kvällsbild på en kvinna med mobil i Stockholmsmiljö

Året i siffror

När vi sammanfattar året ekonomiskt uppgick resultatet till 266 (240), nettoomsättningen till 830 mkr (798) för hela koncernen. Orderingången uppgick till 166 mkr (159) och antalet levererade nya förbindelser hamnade på 2 486 (2 556).

Siffror inom parentes avser 2021

Säkerhet ett självklart fokus

Stokabs vd, Veronica Thunholm berättar inledningsvis om året som gick och blickar även framåt i vd-ordet. Bland annat får du läsa om våra säkerhetshöjande insatser som gjordes under året exempelvis genom installation av reservkraft och UPS i noderna samt hur vi säkrade upp våra tekniklokaler på olika vis.


Säkerhetsutbildningar och digitala vägbeskrivningar är andra exempel på händelser och förbättringar som skapar trygghet och förenklar vardagen både för oss och för våra externa tekniker.

Goda marknadsrelationer och positiv utveckling

API och ny kundportal är exempel digitala gränssnitt som vi introducerat med syfte att förenkla och underlätta fiberbeställningen främst för våra operatörer. Ett annat kundsegment som som vi fördjupat oss lite extra i är Datahallar och hur vi kan designa nätet efter deras unika behov.


Dialogen med fastighetsägare i nybyggnadsområden är ett arbete som är pågående. Genom olika insatser sprider vi kunskapen om nyttan med fiber till varje byggnad för att visa att det är lika självklart som behovet av el, vatten och avlopp.

Hållbarhet - viktigt för både oss och våra kunder

Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare i samhället. Utöver förväntningar från kunder och ägare har ny omfattande EU-lagstiftning inneburit ökade krav inom hållbarhet. Därför fortsätter vi vårt systematiska och strategiska arbete med våra sex utvalda hållbarhetsområden och följer kontinuerligt upp dessa. En framgångsfaktor är att dessa områden är integrerade i bolagets verksamhet. Hållbarhetsarbetet blir på så sätt ett verktyg för att löpande förbättra bolagets sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhet.

Följer marknadens behov

Allt fler digitala tjänster sker i realtid i gaturummet och kräver snabb hantering av stora mängder data. Det är viktigt med ett fortsatt engagemang i utvecklingen av framtidens teknik och tjänster för att i god tid förstå och förbereda oss för morgondagens behov.

Thord Swedenhammar Vice VD och ansvarig för fokusområdet Ökad konkurrens och valfrihet

Digitaliseringen i samhället fortsätter med full kraft. Vi har alltid byggt nätet för framtiden och fokuserat på säkerheten i fibernätet. Därför är vi väl rustade och kan redan i dag möta behovet av framtida tjänster och ökade säkerhetskrav, säger Veronica Thunholm, vd för Stokab.