Tekniksupport
Stokabs Tekniksupport svarar på allmänna driftfrågor, pågående leveranser, mätprotokoll eller befintliga förbindelser.
- Driftärenden, skador, byggnation och kabelflytt.
- Tillträden till knutpunkter och övriga tekniklokaler i vårt nät.
- Frågor rörande pågående leverans och mätprotokoll.
- Nätrelaterade frågor rörande befintlig förbindelse.
Telefon: 08-508 30 260
Telefontid:
Måndag – Torsdag 8.00 – 16.45
Fredag 8.00 – 16.15
Svar på vanliga frågor
Kanske hittar du svar på din fråga redan här. Om inte är du varmt välkommen att kontakta oss!
Klicka på rubrikerna i boxarna för att se svaren på respektive fråga
Felanmälan
Felanmälan internetuppkoppling
Felanmälan av internetuppkoppling görs alltid till din operatör/leverantör av internettjänster.
Nycklar/taggar/tillträde/access
Jag behöver vägbeskrivning till ett nodrum.
Du kan söka efter en vägbeskrivning på två sätt. På plats i nyckeldepån eller via vår SMS-tjänst Stokabs nyckelutlåning.
SMS-tjänsten:
Skicka SMS till mobilnummer 076 123 03 00 med:
- din nyckeltaggs personliga PIN-kod (den du använder för tillträde till noder)
- #nodens namn (i exemplet ”väl15”)
- och bokstaven ”+h” för hitta enligt följande exempel: XXXX#väl15+h
Gångvägsbeskrivningen kommer per e-post.
På plats i nyckeldepån:
- Logga in med din passage- /nyckelbricka
- Skriv in nodens namn eller nyckelnummer
- Nu visas knappen "Hitta dit".
- Klicka för att komma till vägbeskrivningen.
Jag kommer inte in i nodrummet med min passagebricka
Rätt plats
Kontrollera först att du har rätt passagebricka till aktuell dörr. Om det stämmer kan det finnas olika orsaker till att du inte kommer in.
E-posta oss för felsökning
Behörighetstiden
Behörighetstiden för din passagebricka kan ha gått ut. Kontrollera om du har fått ett sms med information om detta (Avsändarnummer: 076-129 35 90, numret går inte att svara på). Om tiden har passerat måste behörig person på ditt företag skicka in en ansökan om förlängning.
Rätt nyckel
Fastighetsnyckeln som jag har kvitterat ut från Stokabs nyckelrum passar inte.
Fastighetsägaren kan ha bytt lås.
Kontakta vår tekniska support på telefon: 08-508 30 260, så undersöker vi vad som hänt.
Jag vill uppdatera kontaktuppgifterna
Behörig person på ditt företag kan ändra kontaktuppgifterna på aktuell personen via: tilltrade@stokab.se
Ange följande uppgifter på personen vi ska uppdatera:
Namn, Mobilnummer, E-post på personen
Komplettera med kontaktuppgifter vi når behörig person på om det skulle vara någon ytterligare fråga.
Kan jag skicka min kollega att hämta ut min passagebricka?
Nej. Av säkerhetsskäl krävs en personlig kvittens och visande av legitimation.
Pågående ärenden/Anslutning
Hur sker en leverans?/Vad är leveranstiden?
I orderbekräftelsen hittar du information om planerad leveranstid. Där finns också angivet vem som är Stokabs byggledare i ditt ärende. De kan svara på tekniska frågor till exempel var leveransen av din nya ODF kommer att placeras.
Stokab skickar e-post med Mätprotokoll/Förbindelserapport alternativt Leveransintyg som bekräftelse på att din beställning är klar att använda.
För förbindelser där vi har fiber på A- och B-adressen (OnNet) är leveranstiden 10 arbetsdagar med undantag för vissa enstaka adresser där leveranstiden kan uppgå till 20 arbetsdagar.
För övriga förbindelser (OffNet) är leveranstiden från 40 arbetsdagar beroende på hur omfattande arbete (projektering, schaktning etc.) som krävs för att dra fram fibern.
Mätprotokollet/förbindelserapporten
Mätprotokollet/Förbindelserapporten får du per mejl. Har du inte fått denna, kontakta Stokab genom att svara på e-posten som ursprungligen skickade mätprotokollet eller kontakta Stokab via 08-508 30 260 och ange beställnings-/ordernummer.
Följande information finner du på mätprotokollet/förbindelserapporten.
- Kedjekoden = Förbindelsens ID
- Plats A och B = start och slut på förbindelsen
- ODF = Stokabs kopplingsskåp/gränssnitt för förbindelsen (patch uthäng J/N), datum för slutmätning, dämpningsvärden (dB)
Uthängd patch saknas trots att den är bekräftad på förbindelserapporten
Kontrollera först att du är på rätt plats/ODF. Stämmer platsen så får vi undersöka vad som är fel - kontakta oss på: 08-508 30 260.
Har fått förbindelse till neutral ODF vill till en KundODF
Kontakta Stokabs kundservice på telefon 08-508 30 250 eller skicka ett mejl til oss: salj@stokab.se
Kan ni hjälpa till med en fiberanslutning utanför Stokabs nät?
Ja, det kan vi. Kontakta någon av våra Kundansvariga så får du hjälp med din förfrågan.
Markarbeten/Utsättning och återställning
Vi ska utföra markarbeten. Vem kontaktar vi?
Gäller det markarbete i gatu- och parkmark; kontakta den kommun där arbetet ska utföras. Inom Stockholm stad kontaktar du Trafikkontoret
Gå direkt till Trafikkontoret i Stockholms stad
Gäller det schaktning, borrning eller sprängning - Använd dig av den kostnadsfria webbtjänsten ledningskollen.se för att se om det finns några ledningar inom ditt arbetsområde. Här får du direkt besked om vem som har olika typer av infrastruktur nedgrävd vid ditt tänkta arbetsområde.
Jag vill ha kabelutsättning/har ärende i Ledningskollen.
Kontakta oss via e-post och uppge Ledningskollens ärendenummer. Du får då en beställningsblankett om utsättning, som ska vara hos oss senast sju arbetsdagar innan planerat arbete.
Vem kontaktar jag för återställning efter grävarbeten?
Om du har frågor kring grävarbeten som utförts av Stokab är du välkommen att kontakta 08-508 30 260. Be att få tala med en byggledare som kan ge dig information. För snabbare återkoppling är det bra om du beskriver vilken adress det gäller.