Tekniksupport

Stokabs Tekniksupport svarar på allmänna driftfrågor, pågående leveranser, mätprotokoll eller befintliga förbindelser.

  • Driftärenden, skador, byggnation och kabelflytt.
  • Tillträden till knutpunkter och övriga tekniklokaler i vårt nät.
  • Frågor rörande pågående leverans och mätprotokoll.
  • Nätrelaterade frågor rörande befintlig förbindelse.


Telefon: 08-508 30 260


Telefontid:

Måndag – Torsdag 8.00 – 16.45

Fredag 8.00 – 16.15

Svar på vanliga frågor

Kanske hittar du svar på din fråga redan här. Om inte är du varmt välkommen att kontakta oss!

Klicka på rubrikerna i boxarna för att se svaren på respektive fråga

Felanmälan

Felanmälan av internetuppkoppling görs alltid till din operatör/leverantör av internettjänster.

Nycklar/taggar/tillträde/access

Du kan söka efter en vägbeskrivning på två sätt. På plats i nyckeldepån eller via vår SMS-tjänst Stokabs nyckelutlåning.


SMS-tjänsten:

Skicka SMS till mobilnummer 076 123 03 00 med:

  • din nyckeltaggs personliga PIN-kod (den du använder för tillträde till noder)
  • #nodens namn (i exemplet ”väl15”)
  • och bokstaven ”+h” för hitta enligt följande exempel: XXXX#väl15+h

Gångvägsbeskrivningen kommer per e-post.


På plats i nyckeldepån:

  • Logga in med din passage- /nyckelbricka
  • Skriv in nodens namn eller nyckelnummer
  • Nu visas knappen "Hitta dit".
  • Klicka för att komma till vägbeskrivningen.

Rätt plats

Kontrollera först att du har rätt passagebricka till aktuell dörr. Om det stämmer kan det finnas olika orsaker till att du inte kommer in.


E-posta oss för felsökning


Behörighetstiden

Behörighetstiden för din passagebricka kan ha gått ut. Kontrollera om du har fått ett sms med information om detta (Avsändarnummer: 076-129 35 90, numret går inte att svara på). Om tiden har passerat måste behörig person på ditt företag skicka in en ansökan om förlängning.


Rätt nyckel

Fastighetsnyckeln som jag har kvitterat ut från Stokabs nyckelrum passar inte.

Fastighetsägaren kan ha bytt lås.

Kontakta vår tekniska support på telefon: 08-508 30 260, så undersöker vi vad som hänt.

Behörig person på ditt företag kan ändra kontaktuppgifterna på aktuell personen via: tilltrade@stokab.se

 

Ange följande uppgifter på personen vi ska uppdatera:

Namn, Mobilnummer, E-post på personen

 

Komplettera med kontaktuppgifter vi når behörig person på om det skulle vara någon ytterligare fråga.

Nej. Av säkerhetsskäl krävs en personlig kvittens och visande av legitimation.

Pågående ärenden/Anslutning

I orderbekräftelsen hittar du information om planerad leveranstid. Där finns också angivet vem som är Stokabs byggledare i ditt ärende. De kan svara på tekniska frågor till exempel var leveransen av din nya ODF kommer att placeras.

 

Stokab skickar e-post med Mätprotokoll/Förbindelserapport alternativt Leveransintyg som bekräftelse på att din beställning är klar att använda.

 

För förbindelser där vi har fiber på A- och B-adressen (OnNet) är leveranstiden 10 arbetsdagar med undantag för vissa enstaka adresser där leveranstiden kan uppgå till 20 arbetsdagar.

 

För övriga förbindelser (OffNet) är leveranstiden från 40 arbetsdagar beroende på hur omfattande arbete (projektering, schaktning etc.) som krävs för att dra fram fibern.

Mätprotokollet/Förbindelserapporten får du per mejl. Har du inte fått denna, kontakta Stokab genom att svara på e-posten som ursprungligen skickade mätprotokollet eller kontakta Stokab via 08-508 30 260 och ange beställnings-/ordernummer.


Följande information finner du på mätprotokollet/förbindelserapporten.

  • Kedjekoden = Förbindelsens ID
  • Plats A och B = start och slut på förbindelsen
  • ODF = Stokabs kopplingsskåp/gränssnitt för förbindelsen (patch uthäng J/N), datum för slutmätning, dämpningsvärden (dB)

 

Uthängd patch saknas trots att den är bekräftad på förbindelserapporten

Kontrollera först att du är på rätt plats/ODF. Stämmer platsen så får vi undersöka vad som är fel - kontakta oss på: 08-508 30 260.

Kontakta Stokabs kundservice på telefon 08-508 30 250 eller skicka ett mejl til oss: salj@stokab.se

Ja, det kan vi. Kontakta någon av våra Kundansvariga så får du hjälp med din förfrågan.

 

Gå till sidan där du hittar våra Kundansvariga

Markarbeten/Utsättning och återställning

Gäller det markarbete i gatu- och parkmark; kontakta den kommun där arbetet ska utföras. Inom Stockholm stad kontaktar du Trafikkontoret

Gå direkt till Trafikkontoret i Stockholms stadlänk till annan webbplats


Gäller det schaktning, borrning eller sprängning - Använd dig av den kostnadsfria webbtjänsten ledningskollen.se för att se om det finns några ledningar inom ditt arbetsområde. Här får du direkt besked om vem som har olika typer av infrastruktur nedgrävd vid ditt tänkta arbetsområde.

Gå direkt till ledningskollen.selänk till annan webbplats

Kontakta oss via e-post och uppge Ledningskollens ärendenummer. Du får då en beställningsblankett om utsättning, som ska vara hos oss senast sju arbetsdagar innan planerat arbete.

E-posta kabelanvisning@stokab.se

Om du har frågor kring grävarbeten som utförts av Stokab är du välkommen att kontakta 08-508 30 260. Be att få tala med en byggledare som kan ge dig information. För snabbare återkoppling är det bra om du beskriver vilken adress det gäller.