Närmare hälften av Stokabs fiberleveranser utförs av kvinnor

Stokab levererar 2500 fiberleveranser per år. De kopplas upp och slutmäts av fibertekniker som arbetar i nätet. Vad många inte känner till, är att ungefär hälften av dem är kvinnor.

Två kvinnliga fibertekniker som sitter i en bil med en dator

Sara Wallström och Malin Söderholm i sin bil utanför Stokabs kontor.

Arbetsdagen börjar med att Sara Wallström och Malin Söderholm från Rohab åker till Stokabs kontor för att hämta arbetsunderlag och nycklar till dagens uppdrag. Vanligtvis har de 2-3 dagar på sig att leverera en beställd förbindelse.


- Trafikläget är det som påverkar oss mest, berättar Malin som oftast kör medan Sara ringer upp fastighetsägare och planerar arbetsdagen.


- Eftersom vi fysiskt kopplar upp förbindelser så måste vi ju besöka de korskopplingar och noder en fullskalig förbindelse har, berättar Sara.
Idag har de kopplat upp en fiberförbindelse mellan Kista och Sköndal.

 

Avslutningsvis slutmäter de förbindelsen och rapporterar in till Stokab. Under deras år som fibertekniker har de missat ett fåtal leveransdatum av de hundratals de genomfört.


Hur är det att arbeta som fibertekniker?

- Som fibertekniker måste du vara noggrann, och i vissa fall snabb och stresstålig. Ibland är utrymmen små och det kan vara trångt att komma åt, även med mina små fingrar, kommenterar Malin.


- När vi ringer och bokar exempelvis ett insläpp i en fastighet, så svarar fastighetsskötaren ibland: ok, men då släpper jag in HONOM imorgon. Det är liksom vedertaget att det är en man som ska göra en installation. Då brukar jag bara säga att det är jag som kommer att möta upp, berättar en leende Sara.


Daniel Svensson, biträdande installationschef på Stokab, ser positivt på att många fibertekniker är kvinnor. Det bidrar till jämställdhet och mångfald. Att ha bra arbetsförhållanden är viktigt och just fiberteknikernas arbetssituation har vi satsat på under pandemiperioden, berättar Daniel.


– Vi arbetar ständigt med att förbättra processerna för Stokabs fiberleverans. Av de tio arbetsdagar, från lagd beställning till uppkopplad och slutmätt fiberförbindelse, så går hälften av tiden till att bereda arbetsunderlag. Så här finns möjligheter till effektivisering och förbättrade arbetsituationer, menar Daniel.


Under hösten lanserar vi därför ett antal system som underlättar för både tekniker som arbetar ”ute i nätet” och våra kunder, säger Daniel hemlighetsfullt. Och kan systemstöden underlätta arbetet med någon timme per uppdrag, då kommer det att göra skillnad för våra cirka 2500 levererade förbindelser om året.