4 faktorer för driftsäkerhet

Generellt är Sveriges elektroniska kommunikationsnät stabilt, med låga driftstörningar. Men inget kommunikationsnät är helt säkert. För många företag behöver en stunds IT-avbrott inte betyda så mycket. Men för en del kan en driftstörning eller ett kabelbrott ha stor påverkan och innebära stora förluster. För dessa företag kan det vara värt att fundera över att öka företagets redundans för att minimera driftstörningar.

När man talar om redundans inom datakommunikation finns det framförallt fyra faktorer:

  • Fibervägar/Infrastruktur
  • Strömförsörjning
  • Utrustning
  • Datasäkerhet

Redundans innebär att skapa en säker och bra upptid för datakommunikationen genom att säkerställa dessa fyra förutsättningar. Att ha en säker och stabil fiberinfrastruktur är ryggraden, och den grundläggande faktorn, för redundanta förbindelser. Utan strömförsörjning hjälper dock inte en säker fiberuppkoppling. Likaså är företaget beroende av tillförlitlig utrustning och möjlighet till back-up-utrustning samt produkter och tjänster för datasäkerhet. Glöm heller inte att även den data som ligger i det så kallade molnet också är sparat på ett fysiskt ställe.


När det gäller fibervägar/infrastruktur är det viktigt att säkerställa någon typ av skydd mot driftstörning och avbrott. Det handlar antingen om att ha redundanta fiberförbindelser till sitt företag genom att ha flera olika fiberframföringsvägar eller att ha en högre SLA-nivå, dvs Service Level Agreement.

Det är alltid bra att se över sitt företags redundans och SLA-nivå för att säkerställa att man ligger på en, för sitt företag, rätt nivå, menar Ärling Sköld, driftchef vid Stokab.

Redundanta förbindelser säkerställer upp-tiden

Stokabs fibernät i Stockholm är designat för redundans.

Vårt nät är byggt för redundans och vi kan därför ofta på ett väldigt enkelt sätt ansluta flera skilda framföringsvägar mellan platser i vårt nät, berättar Ärling Sköld.

På så sätt kan ett företag få fiber med redundans så att en eventuell driftstörning inte påverkar verksamheten eller kritiska kommunikationsöverföringar. Med redundant förbindelse kan kunden styra om datakommunikationen om till en annan fungerande fiberförbindelse vid en driftstörning eller ett avbrott.

SLA-nivåer förbättrar upptiden

För de företag som inte väljer att ha en redundant förbindelse finns även möjlighet att avtala om en högre Service Level Agreement, en så kallad SLA-nivå, utifrån hur kritiskt kommunikationsbehovet är. En SLA-nivå anger bland annat garanterad upptid på årsbasis liksom hur snart en fiberförbindelse finns uppkopplad igen vid en driftstörning eller ett avbrott.

 

Med BAS, den lägsta SLA-nivån, sker endast åtgärder under vardagar. BAS-nivån ingår i Stokabs grundavtal och rekommenderas när behov av uppkoppling i huvudsak sker under kontorstid, på vardagar och där avsaknaden av ett kommunikationsnät inte är verksamhetskritiskt. För krav på högre tillgänglighet rekommenderar vi högre SLA-nivå och beroende på produkt kan olika nivåer väljas. Vi har en skala av SLA-nivåer som möjliggör den åtgärdstid som passar just dina behov.

 

Kombinationen SLA-nivå och redundanta, divergenta, fibervägar bidrar till en robust och driftsäker nätstruktur.

Vad bidrar redundanta fiberförbindelser till

  • Fortsatt verksamhetsdrift – Oförutsedda driftstörningar eller avbrott kan leda till att processer går förlorade liksom även kunder och intäkter.
  • Bibehåller företagets anseende – Hög upptid och tillgänglighet stärker företagets anseende vad gäller tillförlitlighet i datakommunikationen.
  • Förbättrade produktivitet – När något händer kan företagets medarbetare fortsätta att arbeta; inga processer eller data går förlorad.

Genom att skaffa kunskap om redundans och dess möjligheter, och hur de kan säkerställa att ditt företags verksamhet inte utsätts för driftstörningar eller avbrott, kan du ta de bästa besluten för din organisation.

Kontakta oss

Vi berättar gärna mer om redundans och Stokabs SLA-nivåer:

salj@stokab.se

08-508 30 250