Alternativa vägar gör ditt nät driftsäkert

Inom datakommunikationsbranschen talas det ofta om redundans som en allt viktigare funktion. Men vad är och innebär redundans och varför är det viktigt?

Enklast förklarat är redundans en dubbel eller flerfaldig uppsättning av viktiga komponenter för att säkerställa upp-tid i datakommunikationen ifall något går sönder eller skadas. Ett slags överskott av komponenter som möjliggör fortsatt kommunikation vid en driftstörning eller ett avbrott. I fiberinfrastrukturen handlar det om alternativa fibervägar. Redundans bör finnas i själva IT-infrastrukturen med fiber, men också i nätverksutrustning, back-up-resurser och övriga IT-processer.

Flera skilda fiberförbindelser skapar redundans

Att ha en redundant fiberförbindelse innebär att ett företags IT-infrastruktur har en primär och minst en sekundär fiberförbindelse, med helt åtskilda framföringsvägar, för att säkerställa en tillförlitlig uppkoppling. Vid en driftstörning eller ett avbrott kan kunden då styra om datakommunikationen till en annan fungerande fiberförbindelse/fiberväg.

Precis som resvägar har alternativa vägar

Du kan jämföra det med ett vägarbete. När ett sådant pågår finns det oftast alternativa resvägar för att trafiken inte ska bli ståendes. En redundant fiberförbindelse skapar helt enkelt säkra och tillförlitliga framföringsvägar för dig och dina kunder.


Stokabs nät i Stockholm är designat för redundans och vi kan därför ofta på ett väldigt enkelt sätt ansluta flera skilda framföringsvägar mellan platser i vårt nät. På så sätt kan ett företag få fiber med redundans så att en eventuell driftstörning inte påverkar verksamheten eller kritiska kommunikationsöverföringar.

Tillförlitlig datakommunikation kräver redundans

Ju viktigare en datakommunikationsförbindelse är – desto viktigare är det att ha redundanta förbindelser. Ett företag behöver ha god redundans där en digital driftstörning eller avbrott innebär ekonomiska förluster, missade affärsmöjligheter, varumärkespåverkan eller kanske till och med förlorade liv. Industrier, datacenter, sjukhus, banker och räddningstjänst räknas exempelvis till företag som är beroende av tillförlitlig datakommunikation. Men även för andra företag kan tillgången på fiber vara helt verksamhetskritisk. För kommunikationsoperatörer som erbjuder kommunikationstjänster och bredband till sina kunder är exempelvis upp-tid en viktig faktor.

SLA-nivåer förbättrar upptiden

För de företag som inte väljer att ha en redundant förbindelse finns även möjlighet att avtala om en högre Service Level Agreement, en så kallad SLA-nivå, utifrån hur kritiskt kommunikationsbehovet är. En SLA-nivå anger bland annat lägsta upptid på årsbasis liksom hur snart vi avtalar att ha en fiberförbindelse uppkopplad igen vid en driftstörning eller ett avbrott.

Med BAS, den lägsta SLA-nivån, sker endast åtgärder under vardagar. BAS-nivån ingår i Stokabs grundavtal och rekommenderas när behov av uppkoppling i huvudsak sker under kontorstid, på vardagar och där avsaknaden av ett kommunikationsnät inte är verksamhetskritiskt. För krav på högre tillgänglighet rekommenderar vi högre SLA-nivå och beroende på produkt kan olika nivåer väljas. Vi har en skala av SLA-nivåer som möjliggör den åtgärdstid som passar just dina behov.

Kontakta oss

Om du vill veta mer om redundans eller har frågor om SLA-nivåer – kontakta oss:

salj@stokab.se

08-508 30 250